Al-Taubah wa Atsaruhâ fî Al-Intifâ’i bi Al-Mâl Al-Harâm fî Al-Fiqh Al-Islâmî

نویسندگان

چکیده

إن تطور المعاملات بسائر أنواعها المختلفة في مجال الأعمال والتجارات مع وجود الاحتياجات البشرية المتزايدة العصر الحالي يجعل الكثير من الناس يتنافسون جمع أكبر قدر ممكن الأموال والممتلكات. ومن المؤسف ألا يكون الدافع إلى تلك مصحوبا بالخوف والحذر، مما يتسبب وقوع كثير تعاطي المال الحرام أنشطتهم الاقتصادية. أن المسلمات عند المسلم أنه سوف مسؤولا عنها أمام الله يوم القيامة: "من أين اكتسب ماله وفيما أنفقه؟!". ولكن لما جاءته موعظة ربه ثم اهتدى يأتي السؤال بعد ذلك؛ كيف يتخلص المكتسب عن طريق الحرام؟ وما موقف الشرعية الذي نشأ وأصله حرام؟ وهل يجوز له الانتفاع به توبته؟ فلهذه التساؤلات يرى الباحث أهمية هذا الموضوع كي يحصل على حل للمسلمين نحو مشاكلهم المالية التي يواجهونها التوبة. وانتهج كتابة البحث المنهج الوصفي التحليلي حيث استخدم المراجع والوثائق المكتبية تكييف هذه المسألة وتخريجه تخريجا فقهيا. أهم النتائج والمطالعة: التائب لا بد عليه يميز مصدر كسبه قبل التخلص منه؛ فإن كان حراما لذاته، مثل الخمر، فعيله إتلافه، وإن لكسبه، فلا النظر إليه، الظلم، كالمال المسروق مثلا، رده صاحبه أمكنه الرد إليه وكان معلوما، لم يمكن فإلى وارثه، فيتصدق تخلصا تقربا الفقراء والمساكين أو يصرفه مصالح المسلمين بنية الضمان، ورد قيمته وجده فيما بعد. تصح توبته إلا به، ولا به. مكتسبا التراضي، كالقمار فطريقة تحلله منه بصرفه المسلمين. ويجوز حال كونه فقيرا مسكينا باتفاق العلماء حاجته، وأما الغنى فيجوز أيضا أرجح قولي ما دام صادقا توبته. والربح الناشئ المستثمر عمل مباح يجب رد رأس تقسيم النصف ربحه صاحبه، ولو الأولى جميعه
 The development of all kinds transactions in the field business and commerce, with increasing human needs current era, makes many people compete collecting largest possible amount money property. It is unfortunate that motive for this not accompanied by fear caution, which causes to fall into abuse forbidden their economic activities. Although Muslim’s postulates are he will be responsible them before God on Day Resurrection: “From where did acquire his what spent it?!”. But when a sermon came him from Lord then was guided, question comes after that; How does get rid earned through haram? And position legitimacy money, originated Is it permissible benefit repentance? For these questions, researcher sees importance topic order obtain solution Muslims towards financial problems they face repentance. In writing research, followed analytical descriptive approach, as used office references documents adapting issue graduating jurisprudentially. Among most important results research reading: one who repents unlawful must distinguish source earning disposing it; If haraam itself, such alcohol, dependent destroy it, if earn looked at. give charity behalf its owner closer poor needy, or spend interests intention guaranteeing, returning value finds later. His repentance valid without it. acquired mutual consent, gambling, example, way spending Muslims. according agreement scholars, much needs, but wealth, also correct two scholarly sayings, long sincere profit arising invested work, repentant return capital dividing half owner, even better all.
 Perkembangan segala macam transaksi di bidang bisnis dan perdagangan, dengan kebutuhan manusia yang semakin meningkat era saat ini, membuat banyak orang berlomba-lomba mengumpulkan uang harta sebanyak-banyaknya. Sayangnya, motif pengumpulan ini tidak dibarengi rasa takut hati-hati, sehingga terjerumus dalam penyalahgunaan haram kegiatan ekonominya. Meskipun dalil Muslim adalah bahwa dia akan bertanggung jawab atas mereka hadapan Tuhan pada Hari Kebangkitan: "Dari mana mendapatkan uangnya untuk apa membelanjakannya?!". Tetapi ketika datang kepadanya khotbah dari Tuhannya kemudian dibimbing, pertanyaannya muncul setelah itu; Bagaimana menyingkirkan diperoleh melalui Dan bagaimana kedudukan legitimasi asalnya Apakah diperbolehkan mengambil manfaat darinya bertaubat? Untuk pertanyaan-pertanyaan tersebut, peneliti melihat pentingnya topik solusi bagi umat Islam terhadap masalah keuangan hadapi taubat. Dalam penulisan penelitian mengikuti pendekatan deskriptif analitis, karena ia menggunakan referensi dokumen kantor mengadaptasi menyelesaikannya secara yurisprudensi. Di antara hasil paling penting membaca: bertaubat harus membedakan sumber penghasilannya sebelum membuangnya; Jika diharamkan sendirinya, seperti miras, maka tanggungannya menghancurkannya, jika mendapatkannya, diperhatikan. Tidak mungkin bersedekah nama pemiliknya mendekatkan diri kepada fakir miskin, atau membelanjakannya kepentingan maksud menjamin, mengembalikan nilainya menemukannya nanti. Tobatnya sah tanpanya, baginya darinya. kesepakatan bersama, judi misalnya, cara menghilangkannya Islam. dibolehkan miskin membutuhkan, menurut para ulama, sebanyak butuhkan, tetapi harta, juga hadis benar dua selama tulus pertobatannya. keuntungan timbul diinvestasikan pekerjaan halal, bertobat modalnya membagi setengah keuntungannya pemiliknya, bahkan lebih baik melepaskan semuanya.

برای دانلود باید عضویت طلایی داشته باشید

برای دانلود متن کامل این مقاله و بیش از 32 میلیون مقاله دیگر ابتدا ثبت نام کنید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

A review and criticism of Wahba Zuḥaylī's method in al-Tafsīr al-Munīr fī al-‘Aqīda wa al-Sharī‘a wa al-Munhaj

The science of interpretation has a special position in the Islamic sciences and has been addressed seriously by Muslims from the very first days of Islam, because interpretation is to understand and discover the points of the best speech, i.e. the speech of the Sublime Allāh. One of the new commentaries on Muslims' divine book is al-Tafsīr al-munīr fī al-‘aqīda wa al-sharī‘a wa al-munhaj, auth...

متن کامل

The Methodology of Al-Kashf wa al-Bayān fī Tafsīr al-Qur’ān

Abū Isḥāq Tha‘labī Nayshābūrī is an outstanding Iranian exegete of the fourth and fifth centuries LH. Tha‘labī has been so skillful in various Islamic sciences such as Arabic linguistics (including morphology, syntax (grammatical inflection), vocabulary, and rhetoric), Ḥadīth, exegesis, and qur’ānic sciences that numerous students from many near and far places attended his classes. Tha‘labī’s c...

متن کامل

Ibn al-Jazzār on sexual diseases and their treatment: a critical edition of Zād al-Musāfir wa qūt al-ḥāḍir

and medical interpretations of yellow fever. A commentary by Billy G Smith, a shrewd statistical re-creation of the epidemic by Susan E Klepp, and a discussion of the historiography of yellow fever by Margaret Humphreys round out this volume. To evaluate an edited volume always provides difficulties, given the variation of the individual contributions. Estes's chapter is valuable because it ske...

متن کامل

Ibn al-Jazzār on fevers: a critical edition of Zād al musāfir wa-qūt al-ḥāḍir, Book 7

Ibn al-Jazzar on fevers: a critical edition of Zdd al-musafir wa-qut al-4.Vjr. Provisions for the traveller and nourishment for the sedentary, Book 7, Chapters 1-6, The original Arabic text with an English translation, introduction and commentary With this volume Gerrit Bos presents a critical edition and English translation of the last section of Ibn al-Jazzar's Zad al-musafir which will be we...

متن کامل

ذخیره در منابع من


  با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ژورنال

عنوان ژورنال: Râyah Al-Islâm : jurnal ilmu Islam

سال: 2023

ISSN: ['2503-3816', '2686-2018']

DOI: https://doi.org/10.37274/rais.v7i1.700